Wtorek, 6 lipca 2010

ZSL

Od 4:30 padał deszcz. Prognoza jednak się sprawdziła i o 14 przestało. Obejrzałem jeszcze tylko Les'a Stoud'a i mogłem wyjść popedałować. Wybór padł na Sławno. Krajową 6-ostką ok. 16km. Ja jednak pojechałem mniej ruchliwą drogą.

Wiatr i chłód dał się dzisiaj we znaki. Bluzę oszczędzałem na powrót, bo wiedziałem, że zanim dojadę na miejsce będzie... mokra :)

O Sławnie kolega nam kiedyś opowiadał i mówił, że to straszna dziura. Mnie to miasteczko przypominało Słupsk. Z tą różnicą, że nijak tam nie szło połapać się w znakach drogowych... :) Na szczęście policji nie było, bo nazbierałbym trochę mandatów ;D

Do wycieczki się nie przygotowałem, tzn. nie poczytałem co tam jest i jaką miało historię. Na wjeździe od razu moją uwagę przykuła jakaś wieżyczka. Podjechałem i okazało się, że to pałacyk z XIX/XX wieku, w którym obecnie znajduję się zespół szkół zawodowych.

Zespół Szkół Zawodowych w Sławnie © Rammzes

Potem oczom pokazały się Baszty, które jednak wyszły znacznie gorzej od tych marnych zdjęć, które macie okazję podziwiać :)

Następnym punktem był gotycki Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Z zewnątrz wyglądał okazale. Wchodząc do środka przeczytałem tabliczkę "W miejscu świętym obowiązuje odpowiedni strój". Zdjąłem okulary, poprawiłem stojące włosy i wszedłem. Daremne były moje wysiłki dla "osoby boskiej", gdyż akurat odbywała się msza. Nie chciałem przy babciach paradować w kolarskim stroju. Przez szybkę zobaczyłem tylko ołtarz i pojechałem dalej.

Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Sławnie na tle jakże pięknego nieba ;) © Rammzes

Sławno - miasto przyjazne rowerzystą © Rammzes

Pokręciłem się tu i ówdzie. Minąłem rzeźbę przedstawiającego jakiegoś rycerza na koniu walczącego ze smokiem. Po przyjeździe do domu i sprawdzeniu okazało się, że był to Chrystys wjeżdżający na osiołku ;D "Jest to Chrystus wjeżdżający do Sławna na osiołku. W jednej dłoni trzyma gołębia - znak Ducha Świętego, w drugiej mały krzyżyk - symbol cierpienia i odkupienia. Przed Chrystusem stoi sławieński Gryf, symbol pomorskiego miasta. Autorem rzeźby jest Heinrich Eugen von Zitzewitz, niemiecki artysta pochodzący z podsławieńskiego Noskowa. Twórca podarował rzeźbę Sławnu, prosząc o ustawienie jej przy dawnym wjeździe do miasta, by głosiła nowe tysiąclecie pojednania ludzi i narodów. Zmarł w 1998 r., nie doczekawszy upragnionego nowego tysiąclecia"

Wracając do domu poczułem się niczym kolarz na Tour de France. Nad głową latał helikopter ;D Minąłem też trójkę kolarzy na szosówkach. Czy zawsze muszą jechać w kierunku przeciwnym do mojego? ;/